{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
43.335 visninger | Oprettet:

Christopher  E
Christopher E
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 80

Havetraktor på offentlig vej. {{forumTopicSubject}}

Hej herinde.

Nogle som ved om man må benytte sin plæneklippers (havetraktor) på offentlig vej?
Gerne med dokumentation for påstanden.

Har søgt lidt rundt omkring, nogle mener man må, andre mener man ikke må, og selv mener jeg heller ikke man må.

Meeeen. Så så jeg en artikel på ekstrabladet, hvor der faktisk står man gerne må, hvis blot man har kørekort.
http://ekstrabladet.dk/112/article1592918.ece
Altså min plan var At tjene nogle penge oppe i sommerhuset, ved at slå græs hos folk. Men gider ikke smække den op på en trailer efter hvert besøg, for at køre videre til den næste, måske 5 veje længere væk.

Mvh Christopher

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Havetraktor på offentlig vej.
  • #1   11. maj 2014 Lovligt eller ej

Havde det været i et sommerhusområde var jeg bare sadlet op. Det kan der vel for pokker ikke være nogen der kan få ondt i røven af du slår 5 græsplæner i løbet af en dags tid. Det er da noget man kan se hvad er

• #2   11. maj 2014 bare kør det sker der ikke oget hved

• #3   11. maj 2014 Ja, har nu også tænkt mig at gøre det. Men kunne være rart at vide om det efter bogen var lovligt, så kunne jeg uden at kigge mig over skulderen, måske slå for huse lidt længere væk også.

Politiet kommer sku når man mindst venter dem smiley

• #4   11. maj 2014 det er sku da bare og køre, politiet gider da ikke og bruge tid på at stoppe en havetraktor!! vi har et lille team med havetraktor hvor vi kører nogen ture i byen, det sker der ingenting ved

• #5   11. maj 2014 Men skal jeg køre på fortovet? Eller i rabatten? Så kan jeg jo lades som om jeg slår græsset derinde, hvis nogle skulle komme? Eller skal jeg køre på cykelstien?

• #6   11. maj 2014 Vil umiddelbart mene det er ulovligt men hvis politiet skulle komme kan du garanteret godt snakke dig ud af det. Men hvad er chancen for at møde politiet i et sommerhus område på samme tidspunkt som du lige kører på den korte strækning vej. smiley

• #7   11. maj 2014 ring og spørg....

• #9   11. maj 2014 Trulle.... Det skal du sku ikke sige smiley

Jeg er engang blevet stoppet for at køre uden lys på bilen kl 2 om eftermiddagen, en dejlig lys dag.

Og stoppet for at køre over et fodgængerfelt. (På cykel, Hehe)

• #10   11. maj 2014 Så på et tidspunkt i Politijagt på kanal5 at en i Nakskov blev stoppet da han kørte på offentligt vej. Han var 2 huse fra sig selv så blev bedt om at få den tilbage hurtigst muligt da det ikke var lovligt

• #11   11. maj 2014 Det er nemlig dét, Peter & Anders. De er der sku når man mindst venter dem smiley

• #12   11. maj 2014
    § 74. Traktorer, der ganske overvejende anvendes uden for vejene som træk- eller drivkraft for arbejdsredskaber, skal ikke registreres, hvis de alene benyttes på vejene:

1) til egentransport til og fra arbejdssted og reparatør,

2) som trækkraft til og fra arbejdssted og reparatør for arbejdsredskaber,

3) som trækkraft til og fra arbejdssted og reparatør for påhængsvogne, der er tomme, eller som medfører arbejdsredskaber, som er knyttet til traktorens funktion, og

4) til prøvekørsel eller lignende tidsbegrænset kørsel efter tilladelse fra politiet.

Stk. 2. Traktorer, der på vejene ud over kørsel som nævnt i stk. 1 alene benyttes til vejarbejde på vejområder, der er begrænset på betryggende måde ved afspærring eller afmærkning, eller anvendes til renholdelse, snerydning og lignende, skal ikke registreres.

Det lyder lovligt

• #13   11. maj 2014 Carhartt, men tror du ikke der menes de store traktorer? Jeg tror ikke de små havetraktorer hører under den paragraf. Eller hvad?

• #14   11. maj 2014 Jeg ved faktisk ikke om de deler traktorer op i kategorier. Teknisk set er en en havetraktor vel en traktor, men om der så er forskellige regler for store og små ved jeg ikke

• #15   11. maj 2014 En havetraktor er ike typegodkendt, og må ikke betragtes som en traktor... Selvom der kommer lys og advarselstrekant på.
    Kunne den i i så fald blive typegodkendt som traktor må den uden plader kun køre til og fra foderstof med egne produkter og til og fra smed/mekaniker.
    En havetraktor må ikke køre på offentlig vej...
    Men er det offentlig i sommerhus området..?
    Den har været oppe at vende på TG også..

• #16   11. maj 2014 Altså selve vejen hvor mit sommerhus ligger, er privat. Men kunne godt tænke mig at slå for lidt flere end på vores vej. Og derfor bliver jeg nødt til at køre hen til nabovejene, via en stor offentlig vej.

• #17   11. maj 2014 Den maa ikke koere paa off vej da den ikke er forsikret, det siger da sig selv..

Hvis den skal koere paa off vej skal den udstyres med lys (bag lys, bramse lys) og godkendes til off vejbrug og forsikres.

• #18   11. maj 2014 Det er lovligt så længe det er til snerydning. Så hvis nogen stopper dig og spørger så er du på vej hen og rydde sne hos en kunde med din klipper / sneslynge bliver den jo så til smiley

• #19   11. maj 2014 Smeden..

Hvordan er det lige med bremser på en havetraktor? To små klodser der bremser diff.
    Laver man noget selv bliver det aldrig typegodkendt ..
    Sommerhus området er privat, der må den godt, ellers skal den op påtraileren...
    Snerydning om sommeren?

• #20   11. maj 2014 En cykel er jo heller ikke forsikret, men det er fuldt lovligt.

Lad os lukke den her, jeg ringer til 114 imorgen og forhører mig, og skriver lige hvad de svarer smiley

• #21   11. maj 2014 Iorden... Ville nok ringe det lokale politi istedet..
    Men glæder mig til svaret...

• #22   11. maj 2014 Jimmi A Det er netop derfor at de maskiner der er godkendt til at koere paa off vej ikke er saa billige..
    Sommerhus omraade er da ikke privat hvis der er mere end et hus og vejen ikke er privat.

Christopher
    Det var da et dumt agument, men hvorfor skal man saa ha forsikring paa en knallert ?
    Cykler er da heller ikke motordrevet.

• #23   11. maj 2014 Haha, det var faktisk rigtig dumt smiley

Havde jeg ikke lige tænkt over, Hehe.

• #24   11. maj 2014 smiley

Men gi Bent Betjent et ring saa faar du helt sikkert det rigtige svar, men generalt skal alle motor drevet koeretoej/redskab ha en type godkendelse til off vej og det har de smaa maskiner ikke..

• #25   11. maj 2014 Det samme regler som en "stor" traktor. En godkendt advarsels trekant på og lys med blink Hæjre og venstre. og så må du kun køre fra gården til marken.

Men ikke i super markedet. eller til naboen for så skal du have nummer plade på da du køre "maskinstations" kørsel.

• #26   11. maj 2014 men der er en i frederikshavn området som har sat rotor blink på sin og en trailer med lys. han køre da i fakta med den og henter øl.. så tror du bare skal køre.. Bare husk LYS og advarsel. smiley

• #27   11. maj 2014 Du får det bedste svar ved at rigti til din lokale politistation folk her inde har deres egne meninger osv osv jeg ville ikke spørge til råds om lovgivning her jeg havde ringet vh

• #28   11. maj 2014 Maskinstation? Græsslåning i en have, det sgu gartner afdelingen...
    Har du ikke læst de andre oplæg?
    Det gælder ikke de samme regler bare fordi du hamrer en trekant på og noget lys mikkel?
    Har kørt maskinstation flere år, og kører stadig afløser, og det er lidt en sviner at sammenligne de to ting..
    Som smeden også nævner, så er det den typegodkendelse der mangler..
    Skulle vi nu ikke vente på at høre hvad manden får at vide, istedet for det gætterier, og hvad ens nabo gør?
    Mikkel, så må jeg vel også hente pils pp min pocket bike, hvis jeg bare sætter lys på?

• #29   12. maj 2014 En almindelig havetraktor er ikke typegodkendt til almindelig vej, så den må ikke befinde sig der.

Nogle af de større prof. havetraktorer er dog typegodkendt, og er bl.a. også monteret med blinklys osv. ab farbrik. Det er bl.a. mærker som John Deere og Kubota.

Så nej, du må ikke køre på vej, cykelsti eller fortov med den.

• #30   22. dec 2014 I er godtnok kloge at høre på......... gætterier....

Ifølge færdselslovens § 2, nr. 14 er der tale om et motorredskab.
    Jf. § 33a, skal du anvende kørelys, når du kører på vej, medmindre
    motorredksabet ikke har nærlys monteret.
    § I § 62 står, at motorredskab kun må føres af personer, der har
    kørekort til bil eller særlig kørekort til traktor/motorredskab.
    Dette gælder dog ikke, hvis området, der køres i, er betryggende
    afspærret eller afmærket f. eks ved vejarbejde.
    Ifølge § 70 må du koble 2 påhængsvogne til et motorredskab.
    I øvrigt gælder reglerne om spirituskørsel også for kørsel på
    havetraktor.
    Der er altå ikke tale om, at det er cykelreglerne der gælder!

• #31   22. dec 2014 Max.
    Har du forsikring på en have traktor ? Hvis ikke må den ikke køre på offentlig vej, bønder er noget lidt andet da de har en forsikring der dækker alt de har

• #32   22. dec 2014 Type godkendelse....

• #34   22. dec 2014 Min lanboforsikring ved Topsikring har et skel ved 15 hk, vedr. selvkørende maskiner.

Men forsikringen dækker ikke ved udførsel af arbejde for andre - hertil skal der tegnes en udvidet forsikring.

• #35   22. dec 2014 Den må ikke køre på offentlig vej, når ikke den er typegodkendt...
    Har i ikke læst de andre indlæg?

• #37   22. dec 2014 Og forsikring..... Prøv at tegne forsikring på en have traktor uden type eller stel nr !! Det kan du kun ved en lanboforsikring som dækker stort set alt og som du også har så skulle problemet være løst.

• #39   23. dec 2014 Hvad er de bedste bremser i har set på en havetraktor?

• #40   23. dec 2014 Skive bramser hydrauliske

• #41   23. dec 2014 På hvilken en? Og var der en på diffrentiale, eller på hver baghjul?

• #43   23. dec 2014 #31 ja det har jeg via min indbo.....

• #44   23. dec 2014 Altså... Kloge hoveder...
    Hvis I nu kigger i færdselslovens § 2 nr.15 "Motorredskab", så står der, at der er tale om et motordrevet KØRETØJ. Og hvis I så derefter kaster blik på § 2 nr.10, så opdager I nok, at definitionen af KØRETØJ er:

"indretning på hjul, som er INDRETTET TIL KØRSEL PÅ VEJ"

Derfor, en havetraktor er IKKE et køretøj overhovedet. Så det er hverken traktor, eller motorredskab. Derfor må denne IKKE fremføres på færdselslovens område uanset om den får lygter, reflekser osv, som en traktor/motorredskab skal have.

• #45   24. dec 2014 Ja, men den fiser ikke ind. ... De bliver ved...

• #46   24. dec 2014 https://www.youtube.com/watch?v=YtAO5zgT1BA

Det er jer den ikke fiser ind hos.

Jeg brækkede foden sidste år, jeg måtte ikke køre bil med højre fod i gips. Jeg arbejder 2,4km væk fra hvor jeg bor.Jeg ringede til politistationen og spurgte om jeg måtte køre på arbejde på min havetraktor. Politimanden svarede sådan hér; >>Det kan vi ikke forhindre dig i<< Men han påpegede 3 gange at jeg skulle have kørekort, og at der skulle være lys på i lygtetændingstiden. Jeg spurgte om der var krav om forsikring, hvor han sagde at >>det var der ikke krav om<<

Sagen er imidlertid en anden hvis man spænder en vogn efter. Jeg har for nyligt spurgt rigspolitiet om dette, da jeg godt kunne tænke mig at køre på lossepladsen med brokker. Hér er svaret i mailen fra dem:

Hej Max

En havetraktor er et motorredskab. Skal den benyttes som trækkraft for en påhængsvogn skal begge køretøjer være registreret og forsynet med nummerplader. Det følger af registreringsbekendtgørelsens § 4, stk. 1, jf., § 3, stk. 1, nr. 4.

Se således: Registreringsbekendtgørelsen. Nr. 20 af 15. januar 2013:

Link: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=144998

Med venlig hilsen

Her er mit spørgsmål:
    hej.
    Telefonisk er jeg tidligere blevet informeret om at jeg gerne må køre med havetraktor på offentlig vej.

Nu kommer så et nyt spørgsmål:
    Må jeg køre med min havetraktor og en vogn dertil. Med affald til den lokale losseplads? Jeg har ca 8km. Vognen er hjemmebygget, og har aldrig haft mulighed for at have nummerplade på. Jeg har førerret til bil.

Skal jeg have trekant og/eller lys bagpå?
    Er der en maks hastighed?

Pfh Tak
    Mvh Max

De modsiger ikke min påstand om lovligheden i kørsel med havetraktorpå vej.....

Men gør i endelig som i vil, hvis i bliver på jeres græsplæne, så gør i ihvertfald ikke noget galt....

• #47   24. dec 2014 Nej men de siger du skal ha nummerplader på... Og det kræver ligesom syn og typegodkendelse. ..

• #48   24. dec 2014 Det siger de ikke.... Jo hvis jeg skal slæbe en vogn.

• #49   24. dec 2014 Vi ringede engang ind til politiet, for at hører om vi måtte fragte den på offentlig vej. Det sagde de go for, så længe skæret ikke var på ... Fair nok, den pillede vi af og kørte ned igennem byen.

• #50   24. dec 2014 Max

Havetraktor er IKKE et motorredskab, medmindre den bliver INDRETTET og godkendt som ét!

Et lille udpluk af hvordan et motorredskab skal indrettes og godkendes efter loven:

Driftsbremsen skal kunne give en deceleration på mindst 3,0 m/s2.
    Driftsbremsens funktionstid må ikke være større end 0,5 s.
    Parkeringsbremsen skal kunne holde stationært på en skråning med 12% hældning.
    Aktiveringskraften må ikke overstige 700 N (70 kp) ved fodbetjening og 600 N (60 kp) ved håndbetjening.
    To positionslygter, to baglygter.
    En forblinklygte, en sideblinklygte og en bagblinklygte i hver side efter reglerne for bil.
    To bagudvendende refleksanordninger, der kan være anbragt indtil 600 mm fra køretøjets yderste kant.
    Skal være forsynet med afmærkning af langsomtkørende køretøjer.

Kan du med sikkerhed sige, at en havetraktor opfylder disse punkter?

Alle de punkter skal godkendes. Er de godkendt, så bliver den til et motorredskab.
    Men en almindelig havetraktor er IKKE MOTORREDSKAB ELLER TRAKTOR.

• #51   24. dec 2014 Amen ellers kan man jo lave bremser så de kan...
    Nå nej, konstruktiv ændring, og stadig manglende typegodkendelse..
    Styretøj og bremser på en havetraktor, er da noget af det billigste der er lavet.. Bremser remmen, trykker olie baglæns i convertor, diff bremse, på remhjulet, de fleste med stang træk..
    Styretøj, har aldrig set en der kørte med noget ordentlig..
    Snedke drev, tandkrans, ingen bøsninger.. Come on altså, det bliver aldrig typegodkendt til andet end en have, lige meget hvor meget lys, rotor-blink, og reflekser man sætter på..
    Og ja, min bliver sgu da os dækket af indbo, hvis den kaster en sten på ruden, eller en forbi kørende bil.. Men står som et have redskab..! Betegnelsen er selvkørende have klipper, ikke have traktor...

• #52   24. dec 2014 Jeg har en lidt større havetraktor...
    Den er typegodkendt, og må køre på offentlig vej..

profilbillede
  • #54   24. dec 2014 En plæneklipper bliver ikke til andet end blot en stor plæneklipper, bare fordi den får større motor, større karrosse og hjul. Den er stadig ikke indrettet til kørsel på vej.
    Men hvis den gennemgår en større forandring i form af de ting, jeg anførte i #50 OG man får de forandringer godkendt, så bliver den til et motorredskab (ikke traktor) og så må den gerne køre på offentlige veje.

• #55   24. dec 2014 Sebastian

Seriøst... Var du ikke klar over, at den plænneklipper, du har indsat billede af, var en plæneklipper??

• #57   24. dec 2014 Jow... Folk "ude på gaden" kan sagtens kalde dem for en havetraktor, kermit, bobcat, henning, plæneklipper og hvad de eller har lyst til at kalde den smiley Men traktor som sådan er det ikke, for en traktor pr. definition, er et køretøj, som er indrettet til at trække et andet påhængsvogn/køretøj. Og den fætter, du har stående, er ikke beregnet til andet end at klippe græs...

• #58   24. dec 2014 Jeg kører ikke ind til siden...

• #60   24. dec 2014 Oki, så er det en havetraktor/plænneklipper. Men ikke til offentlige veje.

• #62   25. dec 2014 Hvad er pi? Så hvis den har hydraulik udtag, og en stik til lys, måske endda pto, og lift arme, så er det en traktor?
    Tænker lidt wheel horse...

• #64   25. dec 2014 Har aldrig før hørt pi... Altså der menes trækbom? Eller navle?

• #66   25. dec 2014 Trækbom er den du spænder vogn fast i, og stikker navle ned igennem, og låser den med split. Den du kalder trækbom, til lift arme, hedder jo en hul bom... Kan lige tage et billede af mit trækbom. ..

• #67   25. dec 2014 Trækbom....

profilbillede
  • #68   25. dec 2014 Det staves "Nagle", men udtales ofte som Navle eller Nav`l - også kaldet en "Pløk" eller "Pik".

Jeg monterer dog som regel en kugle (fås i flere udførelser i nærmeste maskinforretning) da jeg så kan bruge traileren som påhængsvogn - og sådan en 2-300 kg. havetraktor kan på landevejen trække en rimelig stor og fyldt trailer.

• #69   25. dec 2014 Plejer at ha lidt mere spændt for min...
    Men min havetraktor vejer så os 6,5 tons, og har en 170~180hk...

• #72   25. dec 2014 Det går sgu nok alt sammen... Ja man skal åbenbart.. Plejer os at kalde den pløk.. Skulle faktisk til at spørge hvor du er fra, for det er vel åbenbart noget om hvor man kommer fra smiley

• #74   25. dec 2014 Esbjerg, grindsted... Har aldrig hørt andet.. smiley
    Har så heller ikke kørt landbrug andre steder en her jo..

• Kasper R
    Kasper R Tilmeldt:
    apr 2016

Følger: 1 Svar: 1
Kommentér på:
Havetraktor på offentlig vej.

Annonce